Friday, June 7, 2024

Slowing down the GIGA-FACTORIES in Europe for European vehicle battery venture ACC - Rallentamento delle GIGA-FACTORIES in Europa per l'impresa europea ACC delle batterie per veicoli elettrici

 The European vehicle battery venture Automotive Cells (ACC) said Tuesday that it was halting construction of two factories in Germany and Italy as it weighs shifting to a less-expensive battery technology.

The new ACC sites are among dozens of  projects emerging in Europe as it seeks to reduce reliance on Chinese producers that dominate the market

           EV market demand has shifted toward so-called LFP () batteries, which are less powerful but also less expensive and longer lasting than NMC batteries, and increasingly found on cars made by industry leaders Tesla and China's BYD.  "The European automotive industry is facing a slower growth in demand for  and simultaneously, increasing competitive pressure," leading the company to review its "development roadmap", ACC said in a statement.

As a result, it has stopped work on the factories in Kaiserslautern, Germany, and Termoli, Italy, to evaluate the viability of developing LFP technologies at the sites.   

Kaiserslautern Factory rendering 

 Douvrin plant 

ACC will be opening its 3rd Gigafactory in Termoli, on the south Adriatic coast of Italy, in the province of Campobasso.

Mercedes’s entry as a shareholder to ACC comes with significant ambitions in terms of electric vehicle development, which has prompted us to increase the production capacity of our manufacturing lines to meet the needs of our customers.

They will increase the nominal production capacity per block of the Giga- factory planned at Billy-Berclau/Douvrin to 13.4 GWh per block by optimizing the use of the available surface initially planned for the plant.

The lithium iron phosphate battery or LFP battery is a type of lithium-ion battery using lithium
 iron phosphate as the cathode material, and a graphitic carbon electrode with a metallic
backing as the anode.

 Because of their low cost, high safety, low toxicity, long cycle life and other factors, LFP
batteries are finding a number of roles in vehicle use, utility-scale stationary applications, and 
backup power. LFP batteries are cobalt-free.

"ACC is adapting its battery supply strategy to add new low-cost cell chemistries to the portfolio, in response to shifts in market demand toward less expensive vehicles," its secretary general  told.

He said there would be a "new phase of research over the coming months so that we'll be able to produce these more affordable products".

ACC is a partnership between French energy giant TotalEnergies, Germany's Mercedes-Benz and US-European automaker Stellantis, which produces a range of brands including Peugeot, Fiat and Chrysler.

It began producing batteries at its first "gigafactory" in  Douvrin (northern France) last year, for the Peugeot  midsize family car, and a second production line is set to start operating in the next  months.

In February, the company said it had secu for thered 4.4 billion euros in financing to build out its capacity, for a total of 13 production lines.

Siscodata has supplied and installed  through COMAU the wrapping film units for the cell bodies of the Gigafactory ACC at Douvrin  France.

For more information call +39 0332 472.471 or write to info@siscodata.com



 L'impresa europea di batterie per veicoli Automotive Cells (ACC) ha dichiarato martedì di voler interrompere la costruzione di due fabbriche in Germania e in Italia, in quanto sta valutando il passaggio a una tecnologia di batterie meno costosa.

I nuovi siti di ACC sono tra le decine di progetti di batterie che stanno nascendo in Europa, nel tentativo di ridurre la dipendenza dai produttori cinesi che dominano il mercato. 

           La domanda del mercato dei veicoli elettrici si è spostata verso le cosiddette batterie LFP (litio ferro fosfato), meno potenti ma anche meno costose e più durature delle batterie NMC, sempre più presenti nelle auto dei leader del settore Tesla e della cinese BYD.

  “L'industria automobilistica europea sta affrontando una crescita più lenta della domanda di veicoli elettrici e, contemporaneamente, una crescente pressione competitiva”, che ha portato l'azienda a rivedere la sua “tabella di marcia per lo sviluppo”, ha dichiarato ACC in un comunicato.

Di conseguenza, ha interrotto i lavori negli stabilimenti di Kaiserslautern, in Germania, e di Termoli, in Italia, per valutare la fattibilità dello sviluppo delle tecnologie LFP nei siti. 

ACC avrebbe dovuto aprire entro il 2025 la sua terza Gigafactory a Termoli, sulla costa adriatica meridionale dell'Italia, in provincia di Campobasso.
L'ingresso di Mercedes come azionista di ACC è stato accompagnato da ambizioni significative in termini di sviluppo di veicoli elettrici, hanno spinto ad aumentare la capacità produttiva delle linee di produzione per soddisfare le esigenze dei nostri clienti.

La batteria al litio-ferro-fosfato o batteria LFP è un tipo di batteria agli ioni di litio che utilizza il litio-ferro-fosfato come materiale catodico e un elettrodo di carbonio grafitico con un rivestimento metallico.
 fosfato di ferro di litio come materiale catodico e un elettrodo di carbonio grafitico con un supporto metallico come anodo.
metallico come anodo.

 Grazie al loro basso costo, all'elevata sicurezza, alla bassa tossicità, alla lunga durata del ciclo e ad altri fattori, le batterie LFP
LFP stanno trovando una serie di ruoli nell'uso dei veicoli, nelle applicazioni stazionarie su larga scala e nell'alimentazione di riserva. 
di riserva. Le batterie LFP sono prive di cobalto.

“ACC sta adattando la sua strategia di fornitura di batterie per aggiungere nuove chimiche di celle a basso costo al suo portafoglio, in risposta al cambiamento della domanda del mercato verso veicoli meno costosi”, ha dichiarato il segretario generale.
Ha aggiunto che ci sarà una “nuova fase di ricerca nei prossimi mesi, in modo da essere in grado di produrre questi prodotti più accessibili”.

ACC è una partnership tra il gigante francese dell'energia Total Energies, la tedesca Mercedes-Benz e la casa automobilistica statunitense-europea Stellantis , che produce una serie di marchi tra cui Peugeot, Fiat e Chrysler.

L'anno scorso ha iniziato a produrre batterie nella sua prima “Gigafactory” a Douvrin (Francia settentrionale), per l'auto familiare media Peugeot, e una seconda linea di produzione dovrebbe entrare in funzione nei prossimi mesi.

A febbraio, l'azienda ha dichiarato di aver ottenuto un finanziamento di 4,4 miliardi di euro per aumentare la propria capacità produttiva, per un totale di 13 linee di produzione.

Siscodata ha fornito e installato tramite COMAU le unità di avvolgimento del film per queste linee in produzione ora in Francia.
Per maggiori informazioni chiamare il +39 0332 472.471 oppure scrivere a info@siscodata.com